Stojtě správa, prochoditě sléva
Escalators at Amagerbro Metro Station in Copenhagen, Denmark.Stig Nygaard (Copenhagen, Denmark)
Zaměřila se na úzká místa prostupnosti dopravních tepen - pojízdná schodiště, zejména v podzemních drahách velkých evropských měst.
Evropská komise ve čtvrtek navrhla směrnici regulující stání a průchod na pojízdných schodech. Tato norma se v předběžném šetření setkala s velmi pozitivním ohlasem u obyvatelstva, neboť snad každý již někdy zažil eskalátory v metru zablokované stojícími spolucestujícími, zatímco ona/on velmi spěchala/spěchal. Do práce, domů, do kina, na rande, na vyvěšení vlajky.
"Podle našich odhadů se může zvýšit prostupnost schodišť až o 5,4%. Tím pádem se ušetří v celé Evropské unii až čtrnáct a půl miliardy euro ročně", oznámil komisař pro ekonomické záležitosti Olli Tampush. "To zvýší konkurenceschopnost a pomůže obnovit růst jak v eurozóně, tak i mimo ní. Zajistíme pracovní místa pro statisíce lidí."
Na námitku, že kvůli principu subsudiarity by měla být tato problematika ponechána na národní úrovni, nikoliv přenášena na tu evropskou, komisař pro transport Siim Sempull sdělil: "Samozřejmě, že ctíme princip subsidiarity. Ale žádná národní legislativa tento problém neřeší. Navíc svým rozsahem to určitě není problém pouze na národní úrovni. Naprosto ve všech státech Evropské unie cestující na pohyblivých schodech řeší ty samé potíže, ty samé nedostatky. Jen společným postupem vytvoříme Evropu, která zajistí růst."
Olli Tampush k tomu dodal: "Je určitě třeba přijmout dostatečně širokou legislativní normu založenou na vědeckém poznání - tak, aby nemusela být často novelizována. V nařízení pužíváme například i variabilní parametr gravitačního zrychlení. Náš návrh proto zahrnuje i potenciální budoucí umístění pojízdných schodů na základnách na kosmických tělesech v držení Evropské unie. Toto opravdu nemohou řešit jednotlivé vlády". Ubezpečil, že nové pravomoci budou využity výhradně na ochranu cestujících a spotřebitelů.
Legislativně budou pokryty jak technické záležitosti, tak i samotné neregulérní chování některých cestujících na pojízdných schodech.
Především musí být zaručena možnost obcházení stojících cestujících těmi spěchajícími. Pod pokutou budou muset stojící cestující zůstávat vždy při pravé straně eskalátoru, zatímco levá bude vyhrazena pro předcházení. To však také bude regulováno: předcházet bude povoleno pouze rychlostí větší než tři schody za sekundu. V normě neschází ani minimální rozestupy, aby byl na schodech zajištěn plynulý chod a mezi předcházejícími nedocházelo ke kolizím, které by činily schody neschůdnými.
Po technické stránce musí provozovatel schodiště zajistit jeho dostatečnou šíři, která by umožňovala předcházení. To znamená postupné výměny eskalátorů, které mají menší, než Komisí předepsanou šíři. Nejprve dojde k výměně eskalátorů s provozní šířkou pod 65 cm. Po roce se bude norma vztahovat na jezdící schody o šíři pod 75 cm a poté na méně než 85 cm. Za tři roky od počátku platnosti zákona pak bude nutná výměna všech ostatních eskalátorů s šíří menší než Komisí stanovených 95 centimetrů.
Tím dojde k rozložení nutných nákladů na výměnu do několika let. Přesto chudší státy Unie jako Bulharsko či Kypr nebudou mít zřejmě na povinné výměny v nejbližších letech dostatek prostředků, což by mohlo eskalovat sociální napětí. Z toho důvodu může komisař pro transport platnost eskalátorové normy na žádost Evropské rady posunout v určitém regionu Unie až o dva roky.
Při povinné registraci všech pojízdných schodišť centrální úřad stanoví, která schodiště nejsou systémově důležitá a která jsou. Zdržení ve výměně těch druhých bude pokutováno více. Vyměněná schodiště také budou opatřena certifikačním štítkem deklarujícím kvalitu prostupnosti značkou od A do F. "Áčko mohou každopádně dostat jen schody s dvěma předjížděcími pruhy a s inteligentním řídícím systémem", prohlásil Siim Sempull a doplnil: "I ty schody, po kterých jste přijeli sem do patra, abyste vyslechli naše skvělé nápady, by dostaly nanejvýš Déčko. Přijdou také vyměnit."
Legislativní norma má zavést i v této transportní oblasti osvědčený princip - právo zákazníků a cestujících na odškodné od provozovatele za zdržení v případě poruchy pojízdných schodů. Zároveň nařízení stanoví, že pokuty pro provozovatele i cestující vzniklé v souvislosti s provozem eskalátorů budou příjmem rozpočtu Unie. V neposlední řadě evropský zákon zavede takzvanou transportní daň. Bude se platit v závislosti na nominální přepravní kapacitě schodů a i ta bude rozpočtovým příjmem Unie.
Očekává se, že pouze Velká Británie bude z navrženého nařízení požadovat opt-out s poukazem na opačné standardy provozu v Británii nežli na kontinentě. Dá se však předpokládat, že poté, co Londýn opt-out získá, nebude britský premiér bránit přijetí normy a ta vstoupí od příštího roku v platnost.
Na závěr tiskové konference vyjádřil komisař Tampush přesvědčení, že díky těmto a podobným systémovým opatřením se podaří vybudovat konkurenceschopnou Evropu naděje, pracovních příležitostí a blahobytu.
---
Apríl 2013
Pavel Strunz
Povinná solidarita a jiné zlodějiny
Suverenita, solidarita, manželství. Tyto a další dlouhodobě zavedené pojmy jsou vykrádány. Ti u kormidla by si měli přečíst Havlův projev "Slovo o slovu" a nepodporovat degradaci ověřeného názvosloví.
Pavel Strunz
Koronachyb hromada, ale boj se svobodou vláda zvládá na jedničku.
Vládě se zápas s koronavirem nedaří. Chybová nálož je značná. Zato si výborně vede v souboji se svobodou. Rozděluje a panuje.
Pavel Strunz
Očkování, očkování, očkování, očkování, očkování, očkování, očkování, očkování ... lék?!?
Po ne zcela splněných očekáváních z očkování je třeba konečně seriozně začít léčit COVID19 existujícími léky, případně testovat nové, levnější.
Pavel Strunz
Pro klimatickou dobrotu na doživotní žebrotu. Ale má ta dobrota vůbec opodstatnění?
Indoktrinace klimatickým alarmismem prostoupila i u nás mnohé až do morků kostí. Dosavadní vědecké poznatky neopravňují ke spuštění panických opatření na záchranu před globálním oteplováním, znamenající zchudnutí a ztrátu svobody.
Pavel Strunz
Očkovaní, nedopusťte diskriminaci neočkovaných
Stupňování diskriminace neprivilegované menšiny neočkovaných by mělo být zamezeno. Očkování seniorů je efektivní a lze ho doporučit. Mladším ročníkům, kteří zároveň nejsou příslušníky některé z rizikových skupin, však nikoliv.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Nevítají přistěhovalce, jsou xenofobní, řekl Biden o Japonsku a Indii
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Prodej bytu 3+1 71 m2 Žatec
V Zahradách, Žatec, okres Louny
2 990 000 Kč
- Počet článků 210
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1306x
Blog píši zejména o těch, kteří se z nás snaží vytrénovat mistry ve skoku na špek.